ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان روشی بی‌خطر و کاملا” تثبیت شده است. احتمالا” این صحت دارد که ایمپلنت همانند دندان طبیعی تا زمانی که از آنها مراقبت کنید، دوام خواهد داشت. مدت زمان دوام ایمپلنت، بیش از هر چیز بستگی دارد به اینکه شما چگونه از ایمپلنت خود مراقبت کنید و به طور منظم جهت جلسات مراقبت و ترمیم آنها مراجعه کنید. اگر از ایمپلنت خود به خوبی مراقبت نکنید، مانند دندان طبیعی، لایه‌ای از جرم روی آن پوشیده خواهد شد. در صورت عدم درمان، این مسئله می‌تواند منجر به عفونت لثه، خونریزی، درد و ناراحتی عمومی گردد. تمام این مشکلات در مورد دندان طبیعی شما نیز صدق می‌کند.

اگر ایمپلنت خود را به خوبی نگه‌ دارید و استخوانی که ایمپلنت در آن نصب می‌شود، قوی و سالم باشد، انتظار می‌رود ایمپلنت شما سالهای زیادی دوام داشته باشد. با این حال، درست مانند سایر انواع جراحی ایمپلنت‌ (مانند تعویض مفصل ران) هیچ‌گونه ضمانت مادام العمری برای دوام آن وجود ندارد. سالیان سال یگانه روش درمان و جبران از دست دادن دندان استفاده از بریج و دندان مصنوعی بود؛ اما امروزه می‌توان از ایمپلنت‌ دندان استفاده کرد که در واقع جایگزین ریشه‌های دندان می‌شوند. ایمپلنت‌ ها پایه محکمی را برای دندان‌های جایگزین متحرک یا دائمی و ثابتی فراهم می‌آورند که متناسب با دندان‌های طبیعی تهیه می‌شوند.

ایمپلنت دندان

مزیت‌های ایمپلنت دندان

_ بهبود ظاهر بیمار
ایمپلنت دندان کاملاً شبیه دندان‌های خود بیمار است و چون به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند با استخوان جوش بخورند، دائمی هستند.

_ بهبود گفتار

ایمپلنت بیمار را از نگرانی لغزیدن و افتادن دندان مصنوعی هنگام صحبت کردن رها می‌سازد.

_ راحتی بیشتر

چون ایمپلنت جزیی از بدن می‌شود، داشتن آن در دهان، برخلاف دندان مصنوعی، با ناراحتی همراه نیست.

_ آسان‌تر غذا خوردن

ایمپلنت عملکردی مانند دندان طبیعی دارد، بنابراین بیمار می‌تواند غذاهای مورد علاقه‌اش را به راحتی و بدون درد بخورد.

_ بهبود سلامت دهان

برای کار گذاشتن ایمپلنت دندان نیازی به دستکاری، تراشیدن و کشیدن دیگر دندان‌ها نیست. از آنجایی که دندان‌های کناری برای نگه داشتن ایمپلنت دستکاری نمی‌شوند، بیشتر دندان‌های طبیعی دست نخورده باقی می‌مانند تا سلامت دهان و دندان فرد ارتقا یابد. به علاوه در صورت مجزا بودن ایمپلنت‌ها راحت‌تر می‌توان بین دندان‌ها را تمیز کرد.

_ دوام و استحکام

ایمپلنت‌ دوام بسیار بالایی دارد و سال‌های متمادی در دهان باقی می‌ماند.

_ آرامش خاطر

بیمار در صورت استفاده از ایمپلنت از شرمساری درآوردن دندان مصنوعی و کلنجار رفتن با مواد چسبناک برای سر جا نگه داشتن آنها رهایی خواهد یافت.

ایمپلنت تا چه مدت دوام خواهد داشت؟
با پیشرفت در علم دندانپزشکی ایمپلنت، اکنون می‌توانید انتظار داشته باشید که اکثر ایمپلنت‌ تا زمان نامحدودی دوام یابند. اگر ایمپلنت خود را به خوبی نگه‌ دارید و استخوانی که ایمپلنت در آن نصب می‌شود، قوی و سالم باشد، می‌توانید مطمئن باشید که ایمپلنت شما سال‌های زیادی دوام دارد. بااین‌حال، مانند همه موارد ترمیم دندان، ایمپلنت دندان‌ها ممکن است فرسایش یافته و یا بشکند و نیاز به ترمیم و یا تعویض داشته باشد.

آیا ایمپلنت دردناک است؟
قرار دادن ایمپلنت در دهان غالباً از کشیدن دندان آسان‌تر است و معمولاً تحت بی‌حسی موضعی ساده انجام می‌شود. بنا به گفته اکثر بیماران، ناراحتی و درد عمل قرار دادن ایمپلنت در دهان بسیار اندک است و درد آن از درد کشیدن دندان بسیار کمتر است.

روند درمان چه مدت به طول می‌انجامد ؟
تیمی از دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی سیمادنت، قبل از شروع درمان به شما یک جدول زمانی دقیق ارائه خواهد داد. در حال حاضر حتی برخی از دندان‌های مصنوعی نیز به طور زمان می‌تواند مانند ایمپلنت نصب گردد، که “ایمپلنتهای فوری” نامیده می‌شود. در این خصوص می‌توانید با تیم دندانپزشکان خود مشورت کنید که آیا این روش برای شما مناسب است. معمولا” دندان‌های مصنوعی ۳ تا ۴ ماه پس از کاشت ایمپلنت، نصب می‌شوند. گاهی اوقات این درمان زمان بیشتری می‌طلبد و تیم دندانپزشکان، مدت زمان درمان را به شما اطلاع خواهد داد.

آیا تا زمانی که ایمپلنت‌ها به استخوان فک من متصل شوند باید با بی‌دندانی سپری کنم؟
در گذشته، بعد از این که ایمپلنت‌ ها در لثه‌ی بیمار قرار می‌گرفت، از بیمار خواسته می‌شد که مدت زمان دو هفته را بدون داشتن دندان مصنوعی سپری کند. اما با گذشت چند سال، پیشرفت‌هایی در زمینه دندانپزشکی صورت گرفته و این امکان را به وجود آورده که بیماران در همان روز کاشت ایمپلنت، کلینیک را با دندان های جدید خود ترک کنند.

در مطلب دکتر مایانی ، هر یک از بیماران و پروسه درمانی مخصوص آن‌ها به طور جداگانه ارزیابی می‌شود و به همین خاطر ممکن است در موارد خاصی، پزشکان ما به بیمار توصیه کنند که مدت زمان کوتاهی را بدون استفاده از دندان مصنوعی سپری کند.